Gazdaság,  Technika

A önvezető járművek fokozatos térnyerése

Mike Johns, aki Los Angelesből Scottsdalebe, Arizonába tartott decemberben, biztosan nem számított arra, hogy az utazása vírusként terjed el az interneten. Az útja során egy önvezető taxit foglalt, ami már önmagában izgalmas élménynek ígérkezett, különösen, amikor a kíváncsi járókelők figyelték, ahogy beugrik az autóba. Azonban az utazás nem úgy alakult, ahogy azt elképzelte. Johns körbe-körbe járt a parkolóban, miközben az őt figyelő emberek csak nézték, ahogy az önvezető Waymo taxi nem teljesítette a feladatát. Johnsnak pedig sürgősen el kellett érnie a repülőgépét. A helyzet kétségbeejtő volt, és nem volt nyilvánvaló mód arra, hogy hogyan tudná visszanyerni az irányítást az autó felett.

A férfi végül rögzítette az élményt, amely szinte azonnal vírusként terjedt el, és a világ számos televíziós csatornája is beszámolt róla. Az eset újabb kérdéseket vetett fel az önvezető autók megbízhatóságával kapcsolatban, és sokan kezdtek kétségeket érezni afelől, hogy mennyire készen állnak ezek az autók a valódi utasok szállítására. „Miért történik ez velem egy hétfő reggelen?” – kérdezte Johns a felvételen. Végül a kocsiban egy hang aktiválódott, amely azt javasolta, hogy nyissa meg a Waymo alkalmazást, hogy visszanyerje az irányítást. A Waymo, amely az Alphabet, a Google anyavállalatának tulajdonában áll, a BBC-nek elmondta, hogy szinte azonnal kiadtak egy szoftverfrissítést, amely megoldotta a problémát. A cég azt állítja, hogy önvezető rendszere „jobban teljesít a balesetek elkerülésében, mint az emberek”, és képes elkerülni a sérüléseket, a légzsákok aktiválását és a rendőrségi jelentéseket.

Azonban Johns tapasztalata nem volt az első eset, amikor a Waymo problémákba ütközött. Tavaly a cég több mint 600 autót hívott vissza, miután egyikük nekiütközött egy utcai oszlopnak. 2024 májusában az Egyesült Államok Nemzeti Autópálya Közlekedési Biztonsági Hatósága (NHTSA) vizsgálatot indított 22 Waymo járművel kapcsolatos incidens miatt. Az önvezető jövő útja más versenytársak számára is zökkenőmentesnek bizonyult. Decemberben az amerikai autóóriás, a General Motors bezárta önvezető autókkal foglalkozó leányvállalatát, a Cruise-t. A GM a stratégiaváltást azzal indokolta, hogy „jelentős időre és erőforrásokra van szükség a vállalkozás méretezéséhez”. 2023 októberében egy Cruise jármű gyalogost ütött el, és több mint 6 méteren át húzta, súlyosan megsebesítve őt. Eközben tavaly februárban kiderült, hogy az Apple pletykált önvezető autó projektje megszűnik. Az Uber 2020-ban felhagyott saját önvezető autós erőfeszítéseivel.

Ennek ellenére néhány nagy szereplő továbbra is versenyben van, például a Zoox, amely az Amazon birtokában van, valamint a chipgyártó Nvidia és Elon Musk Teslája. A Waymo azonban az Egyesült Államok vezető szereplője, már működtet önvezető taxisokat Phoenixben, San Franciscóban, Los Angelesben és Austinban, Texasban, és ígéri, hogy hamarosan Atlanta és Miami városában is elindítja szolgáltatásait. De miért sikerült a Waymo-nak ott, ahol mások, legalábbis az Egyesült Államokban, kudarcot vallottak? „Három dolog – emberek, pénz és folyamat” – mondja Sven Beiker, a Stanford Graduate School of Business oktatója és a Silicon Valley Mobility ügyvezető igazgatója. Rámutat, hogy a Waymo az évek során a vezető autonóm jármű mérnököket alkalmazta, mögötte a Google-tulajdonos Alphabet pénzügyi súlya áll, és alapos megközelítést alakított ki. „Valóban betartják a szabályokat, hogy jó gondnoka legyen a folyamatoknak… együttműködnek a szabályozó hatóságokkal, hogy biztosítsák a biztonságos telepítést.”

Mi vár ránk a jövőben? Kampshoff, a McKinsey globális autóipari és szerelési gyakorlatának társigazgatója szerint a jó időjárású területeken valószínűleg először láthatunk önvezető szolgáltatásokat. Ez magában foglalja az Egyesült Államok déli államait, például Texas és Florida, ahol a Waymo már tervezi a szolgáltatások bevezetését. „A robo-taxisok sokkal jobban működnek jó időjárási körülmények között. A nehéz hóval azonban még mindig küzdenek” – mondja Kampshoff. Azt is megjegyzi, hogy az akkumulátorok melegebb körülmények között jobban teljesítenek, ami különösen fontos az önvezető autók számára, amelyeknek sok energiára van szükségük a fedélzeti számítógép működtetéséhez. „Ha mindezeket összeállítjuk, a 2020-as évek második felében egy város a másik után fog kinyílni, majd a városokon belül terjedni fog” – mondja.

Ez egy lassú folyamat lesz. „Valójában meglehetősen munkaigényes folyamat az ilyen technológia bevezetése, amely jelentős mennyiségű emberi vezetést is magában foglal” – mondja Beiker. „Azokat a járműveket át kell vezetni azokon az utcákon, ahol telepíteni szeretnénk őket, és újra és újra át kell vezetni őket, és bizonyos mértékig manuálisan kell szerkeszteni az adatokat” – teszi hozzá. A teljes folyamatot a biztonsági aggályok is hátráltathatják. „Ez csak akkor fog megtörténni, ha nem ütközünk jelentős balesetekbe. Amint jelentős balesetek történnek, sok ilyen működés leáll majd” – figyelmeztet Kampshoff. Az önvezető teherautók esetében a biztonság még nagyobb aggodalomra ad okot. „A biztonság az elsődleges szempont, amivel foglalkozunk” – mondja David Liu, a Plus vezérigazgatója, amely önvezető szoftvert készít teherautókhoz, és globális cégekkel, például az Amazonnal, a Hyundaival, a Volkswagennel és a Scaniával dolgozik. Liu elmondja, hogy „az autonóm teherautóknak és járműveknek sokkal biztonságosabbnak kell lenniük, mint az átlagos ember által vezetett járműveknek”.

A jövőbeni önvezető fejlődés szempontjából figyelembe kell venni Kínát is. A wuhani városban több mint 500 önvezető autót üzemeltet a Baidu. Az országban összesen 16 városban számoltak be önvezető autók működéséről, amelyeket 19 gyártó tesztel. „Határozottan erősebb a verseny… négy vagy öt vállalat hasonló a Waymohoz” – mondja Beiker, aki jelenleg a világ robo-taxi telepítéseivel kapcsolatos tanulmányon dolgozik, amelyet Svédország innovációs ügynöksége, a Vinnova támogat. Scottsdale-ben Johns visszatekint az élményére és az autonóm járművek bevezetésére. „Egy nagy dolog, hogy mindannyian egy fizetett kís

Forrás: https://www.bbc.com/news/articles/cly41yx9w88o

Szólj hozzá

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük