Gazdaság,  Hírek

Egy milliárdos titkos terve: Miért vásárolná meg a Royal Mailt?

A Royal Mail, az Egyesült Királyság történelmi postai szolgáltatása, 2024 áprilisától egy cseh milliárdos, Daniel Kretinsky irányítása alá kerül. Kretinsky nemcsak a posztóiparban való jártasságáról ismert, hanem a futballban és a kiskereskedelemben is jelentős befektető. A Royal Mail megvásárlása, amely egykor a brit nemzeti büszkeség szimbóluma volt, sokak számára meglepő döntésnek tűnhet, tekintettel a vállalat jelenlegi nehézségeire.

Kretinsky, aki 49 éves és a Sunday Times Rich List szerint 6 milliárd fontot ér, eddigi pályafutása alatt a jogi pályáról indult, majd az európai energia piacokon szerzett jelentős vagyont. A Royal Mail megvásárlásának szándékát tavaly áprilisban jelentette be, amikor a cég részvényei a privatizáció óta jelentősen csökkentek. A Royal Mail 2012 óta nem önálló entitás, akkor vált le a Post Office-ról, és 2013-ban privatizálták 3,3 milliárd font értékben. A részvények az első kereskedési napon 38%-ot emelkedtek, ami sok kritikát váltott ki, miszerint alulértékelték a céget.

A Royal Mail története több mint 500 évre nyúlik vissza, Henry VIII alapította, és azóta is a brit élet szerves része. Az emberek sok esetben szoros kapcsolatot ápolnak a postásukkal, aki nap mint nap elhozza a leveleiket és csomagjaikat. Az utóbbi években azonban a Royal Mail nehézségekkel küzd. A levélküldés piacán drámai csökkenés tapasztalható, a 2004-es 20 milliárd levélről tavalyra 7 milliárdra csökkent az elküldött levelek száma. A cég folyamatosan veszít a piacából, míg új versenytársak, mint a DPD, DHL és Amazon, egyre nagyobb részesedést szereznek a csomagszállítás terén.

Kretinsky átvétele nemcsak a Royal Mail megszerzéséről szól, hanem egy átfogóbb stratégiáról is. A célja, hogy egy pan-európai konglomerátumot építsen, amely az energiára, a kiskereskedelemre és a logisztikára épül. A Royal Mail, amely az IDS (International Distribution Services) anyavállalat része, kulcsszerepet játszik a logisztikai pillérben. Kretinsky ambiciózus tervei között szerepel, hogy a Royal Mailt a német Deutsche Post DHL, a DPD és az Amazon versenytársává alakítsa.

A 2024 decemberi, 10,5 millió fontos bírság, amit az Ofcom szabott ki a cégre, valamint a szakszervezetekkel való feszültségek, mind azt mutatják, hogy a Royal Mail nemcsak egy új vezetőt, hanem radikális változásokat is igényel. Kretinsky tervei között szerepel a jogszabályok megváltoztatása is, hogy a cég költségeit csökkentse. A Universal Service Obligation (USO) keretein belül a Royal Mailnek jogi kötelezettsége, hogy leveleket hat napon keresztül, csomagokat pedig öt napon keresztül kézbesítsen minden brit címre. Ez a kötelezettség megnehezíti a versenyt, mivel a Royal Mail nem tudja kiválasztani, hogy melyik üzletágat kívánja fenntartani.

Kretinsky, aki a Royal Mail jövőjét akarja megalapozni, ígérte, hogy tiszteletben tartja az USO-t, de kedvezőbb feltételek változtatásáért lobbizik. A cég jelenlegi helyzetének javítása érdekében jelentős beruházásokra van szükség, beleértve a technológiát és az infrastrukturális fejlesztéseket is. A Royal Mail már kísérletezik új szolgáltatásokkal, például csomagzárak telepítésével szupermarketek parkolóiba, ami a kézbesítési folyamat hatékonyságát növelheti.

A szakszervezetek, amelyek kezdetben ellenségesen viszonyultak Kretinskyhez, végül sikerült megállapodniuk vele olyan garanciákban, amelyek védik a munkavállalói jogokat. Kretinsky vállalta, hogy nem lesz kötelező elbocsátás, megőrzi a Royal Mail márkanevét és központját az Egyesült Királyságban, és betartja a szakszervezetekkel kötött megállapodásokat.

Bár a Royal Mail előtt álló kihívások hatalmasak, Kretinsky optimista a jövőt illetően. A versenyképesség javítása érdekében a cégnek csomagküldés terén kell gyors javulást elérnie, hogy kompenzálja a levélküldés csökkenését. Kretinsky úgy véli, hogy a csomagok házhoz szállítása jövedelmező és növekvő iparág, és a Royal Mail és a GLS kombinációja lehetővé teszi, hogy jelentős európai szereplővé váljon a logisztikában.

A Royal Mail átalakulása, amely a múlt dicsőségét próbálja újraéleszteni, izgalmas lehetőségeket és kihívásokat hordoz magában. A cég jövőjét nemcsak Kretinsky tervei, hanem a piaci verseny és a jogi keretek is alakítják majd. Ahogy a cég új irányt vesz, a fogyasztók számára is új élmények és szolgáltatások kínálkoznak, amelyek remélhetőleg a Royal Mail régi hírnevét is helyreállítják.

Forrás: https://www.bbc.com/news/articles/cn4mm3kx0v2o

Szólj hozzá

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük